Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ Τ. ΤΑΣΙΟΥΛΑ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ Δ. ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ

Οι θέσεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης» για το συγκοινωνιακό και κυκλοφοριακό πρόβλημα του δήμου Ιωαννίνων

Η παράταξη του ΠΑΣΟΚ με υποψήφιο δήμαρχο τον κ. Φίλιο έδωσε στην δημοσιότητα προτάσεις για το κυκλοφοριακό πρόβλημα του δήμου.

Για μια ακόμη φορά, σκόπιμα και συνειδητά, δεν είπαν κουβέντα για τις ευθύνες που έχουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, οι δήμαρχοι και νομάρχες τους μαζί και οι κ.κ. Φίλιος και Αργύρης όλα τα προηγούμενα χρόνια που με τις πολιτικές που εφάρμοζαν όξυναν το κυκλοφοριακό πρόβλημα

(α) με την εμπορευματοποίηση της γης (αντιπαροχή – αγροτική γη μετατροπή σε οικιστική – καταπατήσεις της δημόσιας γης – οικοπεδοποίηση ελεύθερων χώρων κ.λ.π.)

(β) με την εξυπηρέτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών με την «πριμοδότηση» του Ι.Χ.

(γ) με την κατασκευή οδικών αρτηριών και διανοίξεων δρόμων για την εξυπηρέτηση εργολαβικών και κατασκευαστικών συμφερόντων

(δ) με την ανισόμετρη ανάπτυξη που υποβαθμίζει την ύπαιθρο και διαμορφώνει υδροκεφαλικά αστικά κέντρα

(ε) με την εφαρμογή πολεοδομικής πολιτικής (εντάξεις περιοχών – πύκνωση της πόλης και των συνοικιών με τις αυξήσεις στους συντελεστές δόμησης)

(στ) με την συγκέντρωση στο κέντρο της πόλης υπηρεσιών, των πάρκινγ, των ΚΤΕΛ κ.λ.π.

Με αυτή την πολιτική ο κ. Φίλιος και οι υπόλοιποι προσέφεραν γη και ύδωρ στα κατασκευαστικά, εργολαβικά και επιχειρηματικά συμφέροντα το ίδιο κάνουν και μέσα από τις προτάσεις τους με τα νέα πάρκινγ, με τις νέες κυκλοφοριακές μελέτες, με τα κίνητρα, με την εφαρμογή του ρυθμιστικού σχεδίου και των νέων οδικών αξόνων, με τα νέα δίκτυα μεταφοράς.

Με τις προτάσεις οι εργαζόμενοι του λεκανοπεδίου θα κληθούν να πληρώσουν νέα χαράτσια και φορολογία είτε μέσα από την δημιουργία δακτυλίων, είτε μέσα από την άνοδο των αντικειμενικών αξιών και των υπεραξιών των ακινήτων, είτε μέσα από τα νέα δίκτυα μεταφοράς , την κατασκευή έργων με συμβάσεις παραχώρησης.

Θα ζήσουμε νέα εποχή ανόδου των κατασταλτικών μηχανισμών με αύξηση των περιορισμών των ΙΧ και την αύξηση της δημοτικής αστυνομίας.

Αυτή η πρόταση είναι ρεαλιστική για τα επιχειρηματικά συμφέροντα και δεν πρόκειται να προσφέρει τίποτε το καλό στην μορφή και την λειτουργία της πόλης σε όφελος των λαϊκών στρωμάτων.

Για την Λαϊκή Συσπείρωση το κυκλοφοριακό, συγκοινωνιακό πρόβλημα δεν είναι πρόβλημα τεχνοκρατικής διαχείρισης αλλά πρόβλημα που συνδέεται (α) με την οικονομική πολιτική, (β) με την χωροταξία, την πολεοδομία (χρήσεις γης, κατοικίας, λειτουργίας πόλης), (γ) με την κοινωνική πολιτική, (δ) με την περιβαλλοντική πολιτική, (ε) με την πολιτική εργασίας που έχει στο κέντρο τον εργαζόμενο άνθρωπο και τις σύγχρονες ανάγκες.

Με αυτή την αφετηριακή θέση οι θέσεις μας για το συγκοινωνιακό – κυκλοφοριακό πρόβλημα στηρίζονται στους παρακάτω άξονες :

1) Αστικές συγκοινωνίες πρέπει να έχουν κοινωνικό χαρακτήρα, δεν μπορεί να είναι επιχείρηση με βάση το κέρδος. Πρέπει να υπηρετούν την ποιότητα ζωής, την πολεοδομική ανασυγκρότηση, την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, την παραγωγή, την ψυχική υγεία των εργαζομένων.

Οι αστικές, υπεραστικές και αεροπορικές συγκοινωνίες πρέπει να είναι δημόσιες χωρίς ανάμειξη του ιδιωτικού επιχειρηματικού κεφαλαίου κάτω από τον ευρύ έλεγχο και την συμμετοχή των εργαζομένων. ‘Οπου οι επιχειρηματίες έχουν αναλάβει τις μεταφορές και μέσα από Α.Ε. έχουν οδηγήσει σε πολυδάπανες υπηρεσίες και σε δρομολόγια τόσα και σε ώρες που ενδιαφέρονται για το δικό τους κέρδος (παραδείγματα είναι το υπεραστικό και αστικό ΚΤΕΛ)

2) Είμαστε υπέρ του ενιαίου φορέα δημοσίων συγκοινωνιών κατά περιοχή με την ενοποίηση των υπαρχόντων φορέων και την ένταξη σε αυτόν όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Αυτό θα εξυπηρετήσει (α) τη χάραξη ενιαίας συγκοινωνιακής πολιτικής, (β) το συνολικό σχεδιασμό του δικτύου, (γ) την ενιαία διαχείριση της κυκλοφορίας της ολοκληρωμένης πληροφόρησης ώστε να μειωθεί η χρήση του Ι.Χ. και οι χώροι στάθμευσης, (δ) την συνεχή παρακολούθηση των κυκλοφοριακών συνθηκών σε κάθε περιοχή, (ε) στην εφαρμογή ενιαίου μειωμένου κόμιστρου και δωρεάν χρήση για τους εργαζόμενους στην έναρξη και στο τέλος της εργασίας τους. Για ειδικές ομάδες του πληθυσμού όπως φοιτητές, μαθητές, ΑμΕΑ, συνταξιούχους και άλλες κατηγορίες με χαμηλές οικονομικές δυνατότητες θα παρέχεται δωρεάν χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

3) Είμαστε αντίθετοι με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με τις συμβάσεις παραχώρησης και «αυτοχρηματοδότησης» των συγκοινωνιακών έργων, των παρκινγ κ.λ.π. όχι μόνο γιατί αυτό κατοχυρώνει τα κέρδη αλλά και γιατί ιδιωτικοποιείται ο δημόσιος χώρος.

Θα αγωνιστούμε για την ακύρωση των συμβάσεων παραχώρησης όπως π.χ. παρκινγ κ.λ.π., για την κατάργηση των διοδίων.

Η κατασκευή των συγκοινωνιακών έργων, η διαχείριση τους και η συντήρηση τους πρέπει να γίνονται από τον ενιαίο φορέα του δημοσίου. Έτσι θα αποφευχθούν οι τεράστιες δαπάνες, ο λαός δεν θα χρυσοπληρώνει διπλά και τριπλά τα έργα, θα αποφευχθούν οι σκανδαλώδεις τρόποι ανάθεσης και κατασκευής τους, οι καθυστερήσεις και οι κακοτεχνίες.

4) Το κυκλοφοριακό πρόβλημα συνδέεται με ανάλογη πολεοδομική πολιτική. Καμιά νέα χωροταξική, πολεοδομική παρέμβαση όπως επεκτάσεις της πόλης, εντάξεις αυθαιρέτων, καθορισμός νέων χρήσεων γης δεν πρέπει να γίνεται χωρίς απαραίτητη κυκλοφοριακή μελέτη. Δεν μπορεί να γίνεται με αυξημένους συντελεστές δόμησης που οδηγούν στην πύκνωση της περιοχής, όπως έγινε ως τώρα σε πολλές περιοχές της πόλης μας. Δεν μπορεί να γίνεται οικιστική οικοδόμηση χωρίς ελεύθερους χώρους, χωρίς την πρόβλεψη πάρκινγκ, χωρίς μεγάλου πλάτους οδικούς άξονες. Ο χώρος του στρατοπέδου Βελισαρίου καθώς και άλλοι τέτοιοι παρόμοιοι ανήκουν στο λαό. Να δημιουργηθεί πάρκο με κρατική χρηματοδότηση πολλαπλών χρήσεων με πράσινο, με χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας, με δωρεάν πρόσβαση, με αξιοποίηση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων.

5) Ο δημόσιος χώρος για μας ούτε πουλιέται ούτε νοικιάζεται. Χρησιμοποιείται ελεύθερα από όλους χωρίς πληρωμή.

Με αυτή την έννοια :

- καθορίζονται οι χώροι που επιτρέπεται η στάθμευση

- είμαστε αντίθετοι με την κατασκευή χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης όπως αναφέρει ο κ. Φίλιος. Αυτή η πολιτική είναι αδιέξοδη. Από τη μια διευκολύνει την είσοδο των Ι/Χ. και από την άλλη υποστηρίζουν την δήθεν ανάγκη αποτροπής. Είμαστε αντίθετοι με την επιβολή δακτυλίων και των τελών. Η ανάγκη για χώρους στάθμευσης μπορεί να εξασφαλιστεί με την πύκνωση των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών. Στα υπάρχοντα σήμερα πάρκινγ η είσοδος πρέπει να παρέχεται δωρεάν

- ο σταθμός υπεραστικών λεωφορείων και οι σταθμοί των φορτηγών πρέπει να μεταφερθούν εκτός πόλεως και να διασυνδεθούν με προνομιακή λειτουργία και κατάλληλα μέσα μαζικής μεταφοράς που να εξυπηρετούν άμεσα και με φθηνό κόμιστρο τους πολίτες. Αυτό θα απαλλάξει κεντρικά σημεία της πόλης από την επιβάρυνση που υφίστανται σήμερα.

Η αποφασιστική ενίσχυση, η σωστή και ολοκληρωμένη λειτουργία των Μ.Μ.Μ. θα περιορίσει τη χρήση του Ι.Χ., θα περιορίσει τα ατυχήματα.

6) Είναι ανάγκη να ληφθούν μέτρα ώστε να ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις για μια σωστή συγκοινωνία όπως να εξασφαλίζεται η άνεση στις μεταφορές με σύγχρονα οχήματα, η ασφάλεια και προστασία ζωής, πράγμα που προϋποθέτει οδικό δίκτυο με σωστές προδιαγραφές, με συστηματική συντήρηση των οδών και οδικών αξόνων με φωτισμό και απομάκρυνση των διαφημιστικών πινακίδων, με διαπλάτυνση κεντρικών αξόνων (όπως π.χ. προς πανεπιστήμιο – νοσοκομείο), με κατασκευή κόμβων και ανισόπεδων διαβάσεων σε βασικά σημεία του οδικού δικτύου. Επαναφορά στην τροχαία του καθοριστικού ρόλου στη σήμανση σε συνεργασία με το ΥΠΕΧΩΔΕ και την ανάπτυξη του ρόλου της στην πρόληψη των ατυχημάτων με συνεχής και ουσιαστικούς ελέγχους και όχι σε εισπρακτική κατεύθυνση.

Εφαρμογή συστήματος κυκλοφοριακής αγωγής από το σχολείο. Αξιοποίηση καθηγητών και φοιτητών του πανεπιστημίου για επιστημονικές μελέτες για τα κυκλοφοριακά και συγκοινωνιακά θέματα και την προστασία του περιβάλλοντος.

7) Είμαστε αντίθετοι με την αλόγιστη χρήση και κατασκευή πεζοδρομήσεων. Αυτά αυξάνουν την υπεραξία, τις αντικειμενικές αξίες, την φορολόγηση, τα τέλη, την ηχορύπανση, τις τιμές σε καταναλωτές και μικροεμπόρους. Η δε αλλαγή χρήσεων γης, γίνεται άναρχα και αλόγιστα με δυσάρεστες συνέπειες και στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Έχουμε αρκετές διαμαρτυρίες κατοίκων σήμερα σε διάφορα σημεία της πόλης.

Η τοπική οικονομία δεν ενισχύεται με τέτοιες πολιτικές και πρακτικές.

Όσο συνεχίζεται αυτή η πολιτική των όσων αναφέραμε παραπάνω θα ενισχύεται η πολιτική πριμοδότησης των Ι.Χ., θα ενισχύεται η κερδοσκοπία των εμπόρων αυτοκινήτων, των κατασκευαστών, των εργολάβων και τα φαινόμενα θα αναπαράγονται.

Η ποιότητα ζωής των εργαζομένων θα επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο και από το συγκοινωνιακό – κυκλοφοριακό πρόβλημα. Απαιτείται εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής, που θα βάζει σε προτεραιότητα την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών όπου η μορφή και η λειτουργία της πόλης θα είναι σε όφελος των λαϊκών στρωμάτων.

Το πραγματικό δίλημμα είναι θέλουμε μια πόλη για τους εργαζόμενους και το λαό της ή μια πόλη για τους επιχειρηματίες όπου τα πάντα έχουν αφεθεί στους νόμους της αγοράς? Αυτό εκφράζουν το ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ, τα κόμματα του ευρωμονόδρομου και οι συνδυασμοί που τα υποστηρίζουν.

Δημήτρης Τασιούλας, στέλεχος ΚΚΕ, υποψήφιος δήμαρχος στο δήμο Ιωαννιτών με την Λαική Συσπείρωση

27/9/2010